Kraków – Szlak Belwederski

Charakterystyka szlaku: Szlak wziął swoją nazwę od tzw. zamku Belweder. Wiedzie ustronnymi ścieżkami i chodnikami leśnymi.

Trasa szlaku: Przegorzały (kościół), ul. Zaskale, tzw. zamek Belweder, ścieżki leśne, Chodnik i Polana Juliusza Lea, al. Żubrowa, ogród zoologiczny.

Ogólny opis szlaku: Szlak rozpoczyna się przy ul. Księcia Józefa, obok kościoła w Przegorzałach. Od przystanku autobusowego idziemy około 40 m drogą w kierunku Bielan, a następnie przed kościołem skręcamy w prawo (pn.) na stromą ul. Zaskale i osiągamy brzeg lasu. Ścieżka wznosi się wśród lasu uciążliwie pod górę na spłaszczony cypel skalistego wzgórza, na którym stoi willa, zwana zamkiem Belweder. Skręcamy w lewo w alejkę leśną, doprowadzającą do małego boiska sportowego. Dalej szlak wbiega w ustronne ścieżki leśne i osiąga mało uczęszczany Chodnik Juliusza Lea. Przechodzimy obok szkółek leśnych, a następnie w pobliżu statuy Matki Boskiej i po około 400 m wychodzimy na obszerną Polanę Juliusza Lea. Koło restauracji „Pawilon” dołącza do naszego niebieski Szlak Pustelnika. Skręcamy w prawo i aleją Żubrową dochodzimy pod ZOO, gdzie kończą się również trzy inne szlaki: niebieski Pustelnika, czarny Baby Jagi i czerwony Leśny.

Opis monograficzny szlaku
PRZEGORZAŁY
Wzmianka historyczna. Pierwsza wzmianka o Przegorzałach pochodzi z 1162 r., kiedy to Jaksa z Miechowa herbu Gryf ufundował klasztor norbertanów na Zwierzyńcu i uposażył ich m. in. Przegorzałami. W późniejszym czasie wieś należała m. in. do Lubomirskich. Podobno po bitwie Jana III Sobieskiego z Turkami pod Wiedniem osadzono tutaj część jeńców tureckich.
Zamek „Belweder”. Budynek tak nazwany nie jest właściwie zamkiem, jednakże jego położenie na cyplu Przegorzalskiej Skały, założenia architektoniczne i układ wewnętrzny nadają mu charakter zamku. Cypel skalny, na którym stoi, stanowi jedną z odnóg wzgórza Pustlnik i wznosi się około 50 m nad Doliną Wisły. Rozlegle widoki z tarasu zamkowgo są imponujące: srebrna serpentyna Wisły, Wzgórza Tynieckie, Beskidy, Tatry… Uzasądni to znakomicie przydomek „belweder”.